Matrice 200/210

Matrice 210 lennus koos Zenmuse Z30 kaameraga

Vaieldamatult maailma suurimal droonitootjal, DJI-l, on varrukast võtta koptereid vägagi mitme
kliendibaasi ja nõudluse jaoks. Olgu siis Spark pühapäeva lennutajale, Mavic-seeria reisisõbrale,
Inspire 2 filmimeestele või Matrice ja Wind kõiksuguseks muuks tööks, mis enamasti hõlmab
ehitiste inspekteerimist, maaalade kaardistamisi, huviobjektide valvamist ja palju muud.
Ostax.ee meeskond on ka varasemalt kokku puutunud Matrice 200 tüüpi droonidega, aga nüüd
oli aeg soetada see omale salongi, et huvilistel oleks võimalik imeriista kohapeal näha ja tekiks
Eestis võimalus drooni demonstreerida ning miks mitte ka rentida või huviliste kasuks tööle
panna. Teeme lühikese ülevaate Matrice seeria droonidest, eelkõige M210 drooni ja Z30 kaamera
näol, ning püüame vastata kõige põlevamatele küsimustele, mis enamjaolt sellest müstilisest ja
laiemale maailmale tundmatust droonist rääkides tekivad.

SIlver ja Glen panid 30x optilise suumiga Zenmuse Z30 Matrice 210 külge ja vaatasid, kaugele näeb

Mida see ka teha suudab?

Lennuomaduste poolest sarnanevad M200-seeria droonid kõikide teiste DJI droonidega. Neil on
P, S ja A lennurežiimid, hoiavad suurepäraselt oma asukohta, omavad takistuste vältimise
sensoreid ning on juhitavad läbi DJI Go 4 äpi, mis on tuttav juba üsnagi suurele hulgale
droonipilootidele. Küll aga lendavad Matrice 200/210 droonid TB55 akudega teistest DJI
droonidest tunduvalt kauem, kannatavad kuni 12 m/s tuult, on vihmale ja lumele vastupidavad
ning võimaldavad 3. osapooltel arendada droonidele oma sensoreid.

Ehk kõige tähtsam osa on M200 ja M210 võimekus kanda endaga DJI Enterprise seeria
kaameraid, milleks on äsja välja tulnud Zenmuse XT2 termokaamera ning ka meie drooni küljes
rippuv Zenmuse Z30. Lisaks saab külge riputada Inspire 2 küljest võetud kaameraid, milleks on
X4S ning vahetatavate ovjektiividega X5S.

Kokkuvõttev info kõikide mainitud kaamerate kohta:sd
Zenmuse XT2
– FLIR-i termosensori ja 4K päevakaamera

kombinatsioon, mille termosensori kõige kõvem variant on
640×512 pikslilise resolutsiooni ning 30Hz
kaadrisagedusega. Kuna kaamera on täielikult
integreeritud DJI oma gimbalisse ja kogu pilt ning
juhtsignaal käib üle DJI oma süsteemide, siis säilib lennu
ajal täielik kontroll termokaamera seadistuste üle, mis üle
analoog side pilti edastavatel termolahendustel tavaliselt
täielkult puudub.
Zenmuse Z30 – 30x optilise suumi ja 2MP sensoriga
kaamera. Mõeldud kasutamaks kohtades, kus ei ole ohutu
lennutada, on palju segajaid kopterile (alajaamad,
kõrgepingeliinid), soovitake märkamatuks jääda jne.
X5S ja X4S – Inspire 2 pealt “laenatud” kaamerad, mille
põhiline otstarve on kunstilises mõttes filmida ja pildistada,
aga samas saab kasutada ka Matrice 200/210 peal, et                                   M210 kinnituses Z30 kaamera
suurema sensori abil hämaras parem tulemus tuleks või
X5S oma 20MP sensori ja 45mm objektiivi
kombinatsiooniga on tihti vajalik ka objektide
inspekteerimisel.

M200-seeria line-up

M200 on nendest kõige tavalisem ja lihtsam versioon, millele saab kinnitada ainult alla ainult ühe
kaameratest ning komplektis on kaasas peale kohvri ja pisemate lisavidinate ka 2 TB50 akut ning
Inspire 2-lt laenatud GL6D10A pult.
M210 puhul lisandub võimalus drooni alla kinnitada korraga kaks kaamerat või ainult üks drooni
peale – kinnitused ning peale eraldi GPS-moodul on komplektis kaasas. Lisaks on tollel juba
komplektis 2 TB50 ja 2 TB55 akut, DJI Cendence pult, Crystalsky 7,85″ ekraan ning 2 akut
ekraani ja puldi jaoks.
M210 RTK komplektiga on lisaks kõigele eelnevale kaasas RTK, Real Time Kinematic, süsteem,
mis sisaldab endas GPS-antenne drooni jaoks ning baasjaama. Kui lühidalt ära seletada RTK
olemus, siis see võimaldab drooni asukohta määrata praktiliselt sentimeetrilise täpsusega ning
välistada enamus segajatest tulevad asukoha hoidmise häired. Täpsemalt saadab statsionaarne
baasjaam droonile infot, mille abil saab droon atmosfääri erinevaid kihte läbinud satelliitide poolt
saadetud signaali natuke korrigeerida ning positsioneerida end ülima täpsusega. Sarnane
süsteem on ehk tuttav näiteks Trimble mõõdistusseadmete kasutajatele.

Aga kaua lendab?

M200/M210 droonid kasutavad kahte TB50
või TB55 akut, mis sisaldavad endas

soojuselemente, et talvel külmaga paremini
toime tulla ning akusid saab vahetada drooni
ennast välja lülitamata.
TB50 akud sisaldavad endas ühe aku kohta
97Wh energiat ning neid näeb tavaliselt
kasutuses Inspire 2 puhul. Neid saab ka
laadida DJI Battery Station-i kaudu. Ühe                                                                                             
kaameraga lennates jääb nende akudega                                                       TB50 & TB55 akud
lennuaeg 20 minuti ja kahe kaameraga 15
minuti ringi.                      

TB55 akud sisaldavad 177Wh energiat ning on eelmistest tunduvalt suuremad – nagu pildil näha.
Ühe kaameraga lennates jääb lennuaeg ca. 30-35 minuti juurde ning kahe kaameraga 22-30
minuti juurde. Lisades droonile RTK-süsteemi, väheneb lennuaeg kõikides konfiguratsioonides 2-3
minuti võrra.

Droon ja kaamera mahutatud transpordiasendis kohvrisse

Mida veel teada võiks?

Kõik DJI Matrice 200-seeria droonid on varustatud ADS-B vastuvõtjaga, mis tähendab, et droon
suudab tuvastada ADS-B saatjaga varustatud mehitatud õhusõidukeid ning nendest piloodile
teada anda. Lennutades oma M210-t Russalka ligidal, nägime ka ühel hetkel, kuidas kaardile
ilmus lennujaama maandumisraja otsa sinisega märgistatud õhusõiduk – sinine tähendab, et
lennuk on kolme minuti kaugusel droonist, ehk oht on väike.
Meeles tuleb pidada, et droon enda asukoha kohta infot mehitatud lennukile ei saada.

Kõik M200-seeria droonid tulevad ülal
näidatud kohvris, millesse mahub peale drooni
ka mugavalt ära 6 akut, CS ekraan, pult,
laadija, 2 komplekti propellereid ning
igagususeid lisavidinaid. Droon tuleb kasti
mahutamiseks kokku lappida ning jalad ja
akud ära võtta. Proovisime aja peale rahulikus
tempos drooni kinnisest kastist täielikult
lennuvalmis seisundusse panna (sisse lülitatud
ja kõik ühendatud) ning aega kulus natuke alla
kolme minuti, mis pole sugugi paha arvestades                     Piloot CrystalSky ekraanilt laeva jälgimas
 drooni juppide rohkust, mis algul
kastist välja kooruvad.

Selleks, et omavahel vahetada M210 versioonile mõeldud ühe ja kahe kaamera
alumisi kinnitusi, peab ärkama hommikul õige jalaga, aga kannatliku meele korral täiesti tööplatsil
teostatav. Leidsime ise, et kõige mugavam on lihtsalt kõigeks kasutada kahe kaamera kinnitust
ning drooni peale kaamera paigutamiseks mõeldud kinnitus läheb õnneks üsna hõlpsasti peale
koos lisa GPS-i vastuvõtjaga.

Nagu ka Inspire 2 droonil, on M200-seerial ees väike FPV, First Person View, kaamera, mis
aitab kaasa, kui lennutada kahe piloodiga. Tavaliselt näeb kahe piloodi puhul tööprotsess välja
selline, et üks on piloot, kes vaatab FPV-kaamerast drooni lennusuunda ning üritab millelegi mitte
otsa lennata ning operaator jälgib põhikaameratega tööobjekti. Samas on enamasti kõik tehtav ka
ainult ühe piloodiga ning FPV-kaamerat võib üsna harva vaja minna – siiski hea, et olemas on.

Z30 kaamera otse ülesse vaatamas

Kokkuvõtteks võib öelda, et tegemist on veel praegusel hetkel ainulaadse tööriistaga, mida
droonide seast leida võib ning nüüd on see ka Eestis poeletil olemas ja katsutav. Ootame kõikide
huviliste küsimusi meilile info@ostax.ee või võite tulla ka meie esindussalongi, kus saab imelooma
oma silmaga uudistada, kui see pole parasjagu just mõnda tööülesannet täitmas.

 

Viimased postitused

Uudiskirjaga liitumine